Jak się lepiej wysypiać? – 7 sposobów na lepszy sen

Zastanów się czy kiedykolwiek zdarzyło ci się położyć spać, a zamiast tego przewracać się z boku na bok, nie mogąc zmrużyć oka? Ja bardzo często mam problemy z zasypianiem, ze wstawaniem zresztą też. Potrafię wieczorem leżeć w łóżku przez dwie godziny i nie zmrużyć oka, pomimo że bardzo mi się chcę spać.

Powodów może być wiele, jednak głównym są bodźce. Spędzanie czasu wieczorem przed ekranem komputera, nieustanne sprawdzanie portali społecznościowych na smartfonie, czy najzwyczajniejsze oglądanie telewizji. Często też brak wieczornego ruchu fizycznego, zjedzenie bardzo obfitej kolacji, czy wypicie kilku kaw w ciągu dnia. To wszystko po trochu składa się na problemy ze snem.

A jako, że sama je mam, to dzielę się dzisiaj ze światem moimi sposobami na to jak się lepiej wysypiać.

Ruch fizyczny

Może się to wydawać błahe, ale wysiłek fizyczny, niekoniecznie przed snem, jest bardzo ważny dla naszego organizmu. Pewnie nie raz zauważyłeś, że kiedy jest się bardzo zmęczonym to łatwiej się zasypia. Cały dzień w pozycji siedzącej, z małą ilością ruchu, z pewnością nie pomorze zasnąć ani polepszyć jakości snu. Nawet zwykły, wieczorny spacer w takiej sytuacji może być zbawienny

Lekka kolacja 3-2.5 godziny przed snem

Umówmy się, z pełnym żołądkiem bardzo ciężko jest zasnąć. Z pustym w zasadzie też, jednak jeśli miałabym już wybierać to lepiej śpi mi się jak kładę się spać głodna niż najedzona. Warto pamiętać by kolacje jeść mniej więcej te 3 godziny przed pójściem spać, nie będzie się wtedy ani głodnym, ani za bardzo najedzonym.

Wyłączenie ekranów conajmniej na godzinę przed snem

Wszędzie trąbią o tym by wyłączać komputery, telewizory i smartfony przed położeniem się spać. By nie spędzać czasu tuż przed pójściem do łóżka patrząc się w ekran. Wiele się o tym czyta, że tzw. światło niebieskie (emitowane przez ekrany laptopów, tabletów itd) sprawia, że nasz mózg uznaje, że mamy inną porę dnia. Przez co zwiększa się aktywność naszego mózgu, wydzielamy więcej melatoniny co skutkuje tym że ciężej nam zasnąć.

Zamiast przeglądania Internetu wieczorem trzeba przerzucić się na książki, byle nie te czytane na komputerze.

Jak się lepiej wysypiać

Wycisznie pomieszczenia, zasłonienie okien

Znacie to uczucie zasypiania w kompletnej ciszy i świetle jakie daje księżyc? W domach na uboczach wsi, w górach, w cichych, odległych miejscach można to jeszcze poczuć. Niestety, większość z nas mieszka w miastach, gdzie nawet w nocy jest tak jasno, że pomimo zgaszonych świateł widać niemal wszystko.

Światło nas rozprasza, tak samo hałas. Warto zasłonić okna roletami, żaluzjami czy nawet zwykłymi zasłonami. W ciemności nasz organizm lepiej rozumie, że już czas zasnąć.

Dźwięków niezależnych od nas nie da się jednak wyciszyć. Można zamknąć okna by nie słyszeć przejeżdżających samochodów, czy głosów pijanych osób wracających z imprez.

Warto jednak pamiętać, że grające radio, czy włączony głośno telewizor w pokoju obok, nie pomogą nam zasnąć. Można umówić się z domownikami, że wieczorem ściszamy sprzęty grające.

Pielęgnacja

Każdy wie, że skóra nocą odpoczywa, jednak niewiele osób stara się sprawić by ten odpoczynek był jeszcze bardziej efektowny. Z pewnością pomogą nam w tym bogate w różne substancje kremy, zwłaszcza odżywcze, regenerujące, nawilżające. Co jakiś czas można też postawić na całonocne maseczki, które sprawiają że składniki w nich zawarte lepiej się wchłaniają i pomagają skórze się regenerować.

Ważna jest oczywiście nie tylko skóra, ale też to w czym się śpi. Lekka, wygodna piżama i czysta, świeża pościel to podstawa. Chyba sami przyznacie, że o wiele lepiej jest obudzić się w pachnącej, czystej pościeli niż w starej i nieświeżej.

Wywietrzenie pokoju

Jeśli ktoś by mnie zapytał co jest najważniejsze by lepiej spać bez wahania powiem, że wywietrzenie sypialni. Co prawda wiosną, latem i wczesną jesienią zazwyczaj okno mam cały czas uchylone. Warto jednak wieczorem, przed położeniem się spać otworzyć je na oścież i porządnie wywietrzyć pokój. Zimą jest to szczególnie ważne, bo powietrze w pomieszczeniach jest suche i gorące, w końcu przez cały czas jest włączone ogrzewanie. Jak wietrzymy pokój to zmienia się cyrkulacja powietrza, robi się bardziej rześko i przewiewnie. A co najważniejsze o wiele lepiej się śpi.

Herbaty ziołowe – rumianek, melisa

Osobiście jestem wielką fanką ziołowych herbat. Przez pewien czas piłam nałogowo miętę, obecnie nie piję już tego tak często. Codziennie jednak staram się wypijać dwie herbatki ziołowe, z czego przed snem piję zazwyczaj rumianek albo melisę. Pomaga uspokoić myśli i trochę się wyciszyć, dzięki czemu nie jesteśmy już tak pobudzeni wieczorem i jest nam o wiele łatwiej zasnąć. Warto pamiętać by nie pić wieczorami kawy, bo wtedy zamiast uspokajać organizm to jeszcze bardziej go pobudzamy.

Najważniejsze jest to by przemyśleć swoje nawyki, zauważyć co nie wpływa korzystnie na nasz sen i spróbować to zmienić.

  • klarr

    Chociaż jestem typem zmarzlaka to nawet w zimie zawsze staram się wywietrzyć pokój przed snem. Porcja świeżego, chłodnego powietrza działa mnie mnie i mój sen świetnie 🙂

    • Dokładnie, świeże powietrze zawsze działa świetnie na sen. 🙂